v 24

2010-03-27, 09:37:24 / Kategori: Andra graviditeten
Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.
www.gravid.se


Lille bebis verkar föredra att ligga på ena sidan av magen så den är ofta lite sned...

Hur mår jag?
Jag kan direkt säga att humöret inte lugnat ner sig. Det gjorde det aldrig med Meja i magen heller. Jag blir jätteledsen, jättearg, jätteglad... ja ni fattar. Bebis i magen är en riktig vilde, ligger för det mesta med fötterna precis till vänster om urinblåsan. Inte så skönt. En enda gång har jag känt honom sparka uppåt, så det är uppenbart vilket håll som är hans favorit. Meja var tvärtom, låg med fötterna uppåt i princip hela tiden.

Trött som tusan, foglossning och läckande bröst. Börjar kännas ungefär som den förra graviditeten *skratt* Nästa vecka är det dags för både läkarbesök och BM besök. Ska bli kul att lyssna på lillvilden igen.

Elin - Mamma till Edvin och bebisen i magen ♥

Vilken fin mage du har!



Jag känner igen det där med graviditetshormoner som inte lugnar ner sig...det har det inte gjort för mig heller, o jag kan tycka riktigt synd om sambon vissa gånger ;)



Mys att lyssna på ♥-ljud i veckan. Det ska vi också göra :)



Kram kram



2010-03-27, 11:57:24 URL: http://edvinsmamma.wordpress.com

Emelie, Elliotts mamma

åå..så mysig mage o så kul att få lyssna på hjärtljuden för er! ha en trevlig lördag! kramar



2010-03-27, 12:14:18 URL: http://emlisch.blogg.se/

sofia - mamma till maksim

Vad fin mage du har!



2010-03-27, 15:08:41

Elin - Mamma till Edvin och bebisen i magen ♥

Ja, magen är mycket större denna gång. När jag sitter o jämför bilder när jag väntade Edvin så kan jag inte förstå att jag tyckte att magen var stor då ;)



Är din mage större denna gång?

Kram



2010-03-27, 15:38:50 URL: http://edvinsmamma.wordpress.com

Emelie, Elliotts mamma

förstår att man känner sig fräschare me lite smink på, önskar jag kunde göra't varje dag jag me..men de är alltid så att jag tänker på hur jobbigt de blir att ta bort de när man ska lägga sig..ibland har jag varit så lat så jag vaknat upp med sminket morgonen efter o då blir ju hyn typ förstörd :(

o så vågar man inte ha på sig smink när man jobbar eftersom man blir ganska varm emellanåt- snyggt o ha rinnande smink längs pannan när man blir svettig..hahah!



Önskar er en trevlig söndag!



kramar



2010-03-28, 08:27:31 URL: http://emlisch.blogg.se/

Mad

Magen är så himla fin! =)



2010-03-28, 10:18:17 URL: http://mamamad.se

Malin, 22 år & Gravid

fiina magen :)



2010-03-28, 15:59:41 URL: http://mammaflikkan.blogg.se/



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?