Svartsjuka

2010-07-27, 10:58:26 / Kategori: Meja 18-24 mån
Våran stora bustjej är arg. Arg på mej för att lillebror är här. För att jag inte orkar busa med henne riktigt än. För att han ska ha mat när hon vill leka. Hon slåss och nyps, tar lillebrors filtar och kramar honom jättehårt. Slår på mej och skriker en massa.

Hon får massor med pappatid, dom leker, busar och gör sånt som hon älskar. Jag försöker få göra saker med henne som att läsa, sjunga, men oftast vill hon bara gå till pappa direkt. Otroligt jobbigt och ledsamt.

Tycker så synd om henne för att hon ska behöva känna sig så arg och åsidosatt. Vad gör man?

CiliaH

Hmmm inte lätt eftersom du heller inte är helt återställd efter snittet och inte kan busa. Det är väl bara att kämpa på och ge henne så mycket tid som det bara går. Har inte haft barn så tätt så jag har ingen aning. F var fyra år när C kom så det var aldrig några problem utan det gick att förklara för honom att nu måste jag göra detta och sen kommer jag till dig.

Håller tummarna för att det ger med sig successivt.



KRAM



2010-07-27, 11:40:51 URL: http://ugglehuset.wordpress.com

Edvinsmamma - Nybliven tvåbarnsmamma ♥

Så jobbigt för dig. Förstår att det gör ont i mammahjärtat att se att ens barn är avundsjuk. Hoppas att det snart blir bättre! Kramar



2010-07-27, 11:48:28 URL: http://edvinsmamma.wordpress.com

Anonym

vi har ingen liten baby hemma men ändå är jag ratad de emsta numera. finns pappa till hands är pappa bäst...



erika



2010-07-27, 14:37:56

Mad

Jag har ju ingen erfarenhet. Men svartsjuka mellan syskon finns där alltid. Det är nog inte alls lätt för Meja nu när hon inte längre är den enda "bebisen" i huset. Nu ska hon ju helt plötsligt dela mamma och pappa med någon annan. En ny liten sak. Självklart blir man sur då. Wincent kommer vara fruktansvärd. Han blir sur på vår hund när han kommer för nära mig. Jag tror ni gör rätt. Det är mammahjärtat som får sig en törn. Snart kan du också busa med henne och då kanske det känns lite bättre iaf. Du vet i ditt hjärta vad du ska göra för ditt barn. Massa Kramar



2010-07-27, 18:52:06 URL: http://mamamad.se

linda

usch ja vad jobbigt. Jag tror bara att du får ge henne tid. jag har ju ingen erfarenhet av två barn själv så inga bra råd tyvärr mer än att jag skickar styrkekramar till er.



Kraam



2010-07-27, 20:57:12 URL: http://familyspace.blogg.se/

Nina

yes vid öppning blir super!



2010-07-27, 22:16:44 URL: http://modesida.blogg.se/me

Jessica

Hm, det är svårt! Man vill ju finnas till för båda barnen men det är helt enkelt svårt att få tiden att räcka till så att båda blir helt nöjda - speciellt i början. Det blir säkert bättre! Det enda rådet jag kan ge är att försöka förklara så gott det går för Meja att Alvin behöver mat, ska sova etc. Tipset som jag fick när Alex kom var att involvera Isabelle så mycket som möjligt i allt som rörde Alex. Ska man byta blöja: låt henne vara med. Ska det ammas, låt henne sitta bredvid och läsa en bok tex. Kanske kan hon göra samma sak som du gör med en docka tex. Allt sådant tror jag är jätte bra! Senaste svartsjukan jag såg från Isabelle var när jag skulle prova att ha Alex i babybjörnen på magen. Då blev hon inte så imponerad. Så jag försökte göra en egen liten babybjörn till hennes docka, och vips går det bättre. Nu springer hon omkring med dockan på magen.

Testa lite sådana knep....kanske funkar det. Annars ger det sig! Det är naturligt att hon vill testa dig nu i början....även om det gör ont i mammahjärtat. Lycka till! Styrke-kram!



2010-07-28, 12:42:56

Sara - Mamma till Max snart 2 år

Det kommer ge sig! nu har jag ju ingen erfarenhet av det själv men jag känner många med två barn =). Att hon får hjälpa till tror jag är viktigt men viktigast är nog att du gör något med henne själv då inte Alvin "stör". Detta kan ju vara svårt att få till ibland. men det är nog viktigt att hon känner sig sedd även om hon får dela uppmärksamheten med någon annan nu.



ja designen är lite färglös men det kanske passar min sinnesstämning =). Det är lite lila i hjärtarna i headern iaf. jag får bjuda er på många färgglada bilder istället =). i Marcus dator ser bakgrunden grön ut men i min mer grå så vet inte om olika datorer visar olika men jag gillar den i alla fall =)



2010-07-28, 13:13:27 URL: http://sarasrum.blogg.se/



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?