för sex månader sen - förossningsberättelse

2009-06-05, 08:07:11 / Kategori: Förlossningsberättelse

Torsdagen den 4 december hade vi fått en tid för tillväxtultraljud eftersom Sf måttet ökat 4 cm på en vecka, och redan låg högt innan dess. Lite nervösa åkte vi in till SÖS kl 13, oron fanns ju där för att hon skulle vara stor. Det mättes och mättes en lång stund och BM var ganska tystlåten. Frågade lite hur stora vi var när vi föddes och så. Sen knapprade hon in siffrorna i sin dator för att få fram ett svar. Väldigt tyst blev det och hon sa att hon var tvungen att gå iväg och fråga en kollega så att hon hade mätt rätt. Hon kom tillbaka och sa att det ar korrekt mätt och att skruttens beräknade födelsevikt var 5870g plus/minus 500g (!!!!!) Något chockade fick vi gå vidare till läkaren för att prata vidare om detta. Jag visste redan vad hon skulle säga, att skrutten var tvungen att förlösas med kejsarsnitt. Min enda förlossningsrädsla var just kejsarsnitt, och jag hade varit väldigt peppad på att föda vaginalt.

Hon säger, och jag förstår, att det inte är tryggt att förlösa vår jättebebis vaginalt. Sen slutar jag att ta in vad som sägs eftersom jag blir hysteriskt nervös och rädd för det som ska komma. Vi blir direkt skickade up till avdelningen för planerade kejsarsnitt för inskrivning. Där får vi först träffa världens underbaraste barnmorska som tar lite prover och som gång på gång säger att det är helt okej att vara rädd samt att det är bra att jag säger det så att dom vet. Sen träffar vi läkare och narkosläkare, men vad dom sa vet jag inte riktigt för jag var på gränsen till hysterisk. Vi ska i alla fall komma tillbaka fredag morgon kl 7.15.

När fredag morgon kommer är jag hysteriskt nervös, och det börjar inte bra när BM har sönder ett blodkärl i handen när hon försöker sätta in droppkanylen. Stress. Sen blir vi lämnade ensamma på vårt rum, dom vet inte riktigt vilken tid det är dags för oss eftersom det beror på eventuellt antal akutsnitt som måste utföras. Vi tittar på film på datorn och försöker vila. Klockan tio i två är det äntligen dags för oss att gå ner till operation. Återigen känns det som om hjärtat ska hoppa ur bröstet.


Vi kommer in och jag får sätta mej på operationsbritsen för att få ryggbedövningen. Panik. Det gör galet ont och jag gråter vilket försvårar det hela mycket. Han får inte rätt på det och till slut får jag lägga mej ner på sidan istället för att se om det går lättare. Efter vad som känns som tusen försök så lyckas han till slut. Jag gråter hysteriskt samtidigt som han försöker prata med mej om hur det känns och om bedövningen tar. Samtidigt ska det sättas en ny droppkanyl i andra handen eftersom den förra inte funkar så bra. Jag missar att hon säger till att hon ska sticka vilket resulterar i ännu ett förstört blodkärl och mer smärta. Alla försöker lugna mej och jag känner nu att bedövningen tar. Magen tvättas och helt plötsligt säger narkosläkaren att nu har dom redan börjat klockan är 14.19. Okej, det känns konstigt, man känner att dom håller på inne i en men ändå inte. Fruktansvärt läskigt.


En minut senare, 14.20, lyfter dom ut skrutten ur magen och samtidigt skriker hon sitt första skrik. Alla är imponerade och jag hör kommentarer om att dom aldrig sett en sån stor bebis. Dom vill väga direkt! Som tur är så är någon förnuftig nog att påpeka att jag nog vill se min bebis först. Klart jag vill!  Vilken ful bebis tänker jag och fattar inte riktigt att det är hon som bott i min mage. Sambon och Meja får gå upp till BB medan jag måste åka till uppvaket eftersom jag är bedövad. Detta har faktiskt ingen berättat för mej! På uppvaket kommer det läkare och BM en gång i halvtimmen och ska kolla avslag, och kateter och OPsåret. Olika människor hela tiden.Otroligt jobbigt och ganska läskigt. Till uppvaket får pappa o bebis komma först när bebis är över en timme gammal så vi skulle ju snart ses. Trodde jag ja! Efter tre och en halv timme kommer dom ner, och under tiden har jag bara fått lite korta rapporter om läkarbesök och tillmatning, bebis har tydligen väldigt lågt blodsocker. Ingen berättar ordentligt vad som händer. Känner mej väldigt nere när dom väl får komma till mej. Till slut, efter nära fem timmar, får vi komma upp till BB alla tre, vilket var väldigt skönt.



Efter tre dagar med läkare, barnläkare och en del strul (lågt blodsocker, blåsljud på hjärtat, problem med min kateter...) så fick vi äntligen åka hem. Snittet tog 18 min från start till klart! Förresten så var hon 54 cm lång och vägde 5670g. Måttet runt huvudet var 40 cm så det var tur att det blev KS. Vår stora fina tjej!

Kicki

åh va fint. Jag får ju själv flashbacks, tänker att när du fick din bebis så låg jag och hade som ondast, snart dax för krystvärkar. :)



Tur att dom kollade upp att hon va stor så du slapp föda henne vaginalt, det hade nog varit jobbigt.



Men du har ju i slutändan fått en riktig liten sötnos :)



2009-06-05, 08:16:09 URL: http://kicki.webblogg.se/

Anna

Usch, min värsta skräck var ks så jag förstår att du var rädd. Tur för dig att de kollade upp storleken innan dock. Jag tyckte liksom Alexanders 37 cm runt huvudet var riktigt stort.



Vid samma tid som Meja kom satt jag och hoppades på att få ondare än jag redan hade. Konstigt vad man kan önska när man är gravid ;)



2009-06-05, 08:26:21 URL: http://ambi.blogg.se/

Emma

Ja herregud. Samma här, värsta man tyckte kunde hända var att få kejsarsnitt.



Nervositeten minns jag, haha jag svettades som en gris haha. och den där katetern, ibörjan trodde jag den läckte. De var skum känsla kissa i ett rör :P



Hade samma problem med att sätta en nål, iaf när vi var inne på vändningsförsöket, tror de stack 10 ggr. Höger arm vänster arm sedan gick de ner på handen. Men jag är van :P Såg ju ut som man avr en knarkande gravid.





2009-06-05, 08:36:05 URL: http://halmstadbebis.blogg.se/

Amanda & Oscar

Åh jag känner igen mig från mitt kejsarsnitt. Men det var ju inte planerat. Visst är det hemskt att ligga på uppvaket och veta att ens sambo och bebis är långt borta och bekantar sig med varann och man själv inte får vara med ;(

Men det var ju en härlig klimp du fick i alla fall!!



2009-06-05, 09:28:42 URL: http://glantan.blogg.se/

CiliaH

Matilda uppskattade de till runt 3,5 kg en månad innan hon föddes... Yeah right! Hon var ju inte lika stor som Meja men 5030 gr, 54 cm och 39 cm runt skallen var inte direkt litet heller! Jag är i alla fall glad att jag klarade det "vanligt" för jag är också hysteriskt rädd för att de ska skära i en.



Kram på er



2009-06-05, 10:09:10 URL: http://ciliah.blogg.se/

Nina

ja jäklars hon va ju verkligen jätte lång. va så skoj. för ja tänkte i förrigår. vem va det som sa till mej att henens bebis nästan vägde 6 kg? å ja kom inte på det! sen läste ja igår. så tänkte ja.. nu minns ja! :D haha.. förvirrad :D



va skönt att hon sov ok i natt. gör ju så jäklans mkt. mitt problem är ju inte theo. utan det är jag som måste börja lägga mig tidigare. vet bara inte hur det ska gå..



va ska ni hitta på för skoj idag..



Å Grattis till Meja!



2009-06-05, 11:03:14 URL: http://modesida.blogg.se/

malin (lilla m)

tack att vi fick ta del av din berättelse=)

hon va ju så söt.. o det var ju så spännande att få följa hela resan =)



när min stora A kom s vägde hon 2,7 så när jag fick amy fick jag ju "chocken" 4180 o 52 lång S ...inget gentemot meja dock Skratt



va på tvåmånaderskontroll i förrgår, 5820 o 58,5 lång är hon nu min lilla tjej=)



kram o hoppas på en underbar helg



2009-06-05, 12:45:36 URL: http://blogg.aftonbladet.se/22531lillamums

Kicki

Grattis till Meja på halvårsdagen :)



17.43 titta han ut, då hade vi varit på BB med värkar i nästan 40timmar :O hade krystvärkar i nästan 2 timmar. Han ville inte ut ;)



2009-06-05, 14:55:27 URL: http://kicki.webblogg.se/

Lina

Har hittat din blogg och läste att din Meja hade 40 cm runt huvudet när hon föddes, då kände jag att jag var tvungen att berätta att min dotter Leja som i torsdag var 5 månader hade 40 cm runt huvudet exakt på sin 5 månaders dag. Så jag förstår att det är skönt att det blev kejsarsnitt ändå tillslut.





2009-06-06, 10:22:00 URL: http://linalillalina.blogg.se/

Linda

ojoj jag fattar att du blev nervös. vet dem varför hon var så stor? Tur att dem kollade, hade kunnat gå riktigt galet annars. Och tänk så fin hon är!

Grattis lite i efterskott från oss.



2009-06-08, 17:04:49 URL: http://familyspace.blogg.se/

Emma ~ Crazyangel [mamma till Milton]

Det va ingen dålig story :P



hur stor är hon idag?



2009-07-29, 11:56:49 URL: http://crazyangel.blogg.se/

Mad

Oj oj oj! Stora tjejen!! =)



2009-07-31, 10:40:34 URL: http://mamamad.se



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?